Got some words on cardboard, got your picture in my head

Hejhej håll i hatten för här kommer ett långt inlägg. För stunden sitter jag (nadja) på golvet medans Fanny färgar mitt hår. Vi är tillbaka på Twinhouse efter ett X antal veckor på resande fot. Vi tänkte berätta om våra resupplevelser från det att vi lämnade Hua Hin.
So here we go
Vi vinkade av Britt-Marie och Kent torsdagen den 24 mars för att sätta oss på en 3 timmars bussresa till Chonpon, Där började vår otur med att regnet bara vräkte ner och vindarna va starkare än Pippi Långstrump… Vi skulle byta bussresan mot en båtresa för att nå ön Kho Tao.  Så vi slängde på oss lånade ponchos för att vandra ut på en 200 meters lång träpir för att nå båten.  Väl på båten hittade vi sittplatser som vi ägnade ca 10 minuter på innan vi hamnade ute på däck i fosterställning på golvet i regnet. Allt innehåll från våra magsäckar låg i Thailändska golfen.  Efter några timmar blev vi väckte och vi fick den goda nyheten att vi va framme på ön, så det va bara till att ta sig upp från golvet, slänga på sig backpackning ryggsäcken och vandra av båten och fortsätta vandringen till Chrystal diveresort för incheckning. Olyckligtvis satt vi där och väntade i, våra dyngblöta kläder,  ca 3 timmar innan vi fick nycklarna till vårt rum. Nadjas vänner (som kommer att bli riktigt bra vänner till Fanny med) Claes, Linda, Jesper och Fille hade anlänt till ön dagen före så  vi utbytte lite snabba ord med dom innan vi gick och la oss och sov i någon timme. Klockan halv två började vår första teorilektion för att kunna bli Open Water divers. Det gick oförvänt bra trots att vår instruktör va dansk, så tre och en halv timme senare va vi klara med vår första lektion.
Dagen efter va det samling klockan sju, så vi gick upp lite över sex för att hinna med frukosten som bestod av havregrynsgröt med honung och banan. Denna dagen fick vi lära oss allt om utrustningen och sedan hade vi övningar i poolen från klockan åtta till halv 2. Sen fick vi en timmes rast och sen satte teorilektionen igång fram till klockan va halv 6.  Där efter blev det middag med hela ligan innan vi kröp till sängs.
På Söndagen va den stora dagen, Vi skulle ut och dyka i havet. Men innan det va det dags för ett teoriprov, som alla klarade galant, och sen va det ett simprov på 200 meter (i dom stora vågorna) som gällde.  Vi gjorde två dyk (8 och 12 meters djup) i havet denna dag och alla va mer eller mindre rent tagna när vi kom upp ur vattnet, Vilken häftig känsla att simma runt där nere på havets djup. Sen spenderade vi vår kväll med varandra och vår dykinstruktör på resturangen och baren Vibe.
Dom tre dagarna efter va vädret värre än värst så dom ställde in dykningen, första gången på sex år som dom ställde in en dykning pågrund av vädret.  Så då sysselsatte vi tjejer oss med massage, filmkollande, hängde på sjukhuset och annat mys medans killarna försökte slå rekord på dagsfyllor.  Claes fyllde år i dagarna så han blev ordentligt firad också.
På torsdagen fick vi det glädjande beskedet att vi kunde göra vårt sista dyk. Wiihoo. Tragiskt nog såg man bara en meter framför sig men lika glada va vi för det. Så när det va gjort tände killarna ciggarerna och firandet av att vi hade blivit open water divers satte igång. God middag, trevligt folk, glada miner och humöret på topp.
Sen kom den dagen vi alla väntat på, den dagen då vi kunde åka ifrån den blöta ön.  Så det gjorde vi, Klockan 10 tog vi båten till Chonpon, vinkade av våra vänner och sen hoppade två på bussen till Bangkok, heej 8 timmars bussresa.
När vi kom fram till bangkok tog vi oss en dusch och sen gick vi ut och käkade innan vi hamnade på rummet för filmkollning innan vi somnade skönt i våra sängar.
På lördagen va det shopping som gällde och sen på kvällen hoppade vi på natttåget till Laos för att fixa våra visum. När vi kom fram till Laos bestämde vi oss för att hyra mopeder, eftersom man inte kunde fixa visumet på en söndag, så vi gick till ett uthyrningställe som en Laos kvinna ägde. Denna kvinnan blev också vår hyresvärd den följande natten, 20 svenska kronor för en plats att sova plus att vi fick en varmvattens dusch, inte fy skam.
Vi hoppade på mopeden efter att vi hade duschat av oss och åkte rund i hela Vientiane för att kolla läget, käkade en god lunch och hamnade på lite ställen som man tydligen va ”tvungna” att se när man va i Laos.
Dagen efter fick vi upp relativt tidigt för att åka och lämna in våra visum, 300 nummer framför oss i kön så det blev en lång förmiddag. På eftermiddagen hyrde vi en minibuss och åkte till Vang Vieng för att pröva på Tubing, fyra timmar senare stod vi i våra bikinis och varsitt gummidäck i handen och va redo för att ta oss ett åk på floden. För er som inte vet vad tubing är så är det att man sitter i ett gummidäck och åker på en flod mellan 100 tals olika barer, sen är där linbanor ovanför vattnet och massa andra olika aktiviteter. Massa sprit och musik som spelar lika högt som fåglarna flyger.
Vi hade galet roligt fram till att vi skulle åka linbanorna för andra gången då Nadja halkar och gör ett sidoplask rakt ner i vattnet och Fanny fick till ett magplask av världsklass. Efter det spenderade vi en låång stund liggandes på ett bord och tyckte synd om oss själva. När klockan blev sex (eller rättare sagt 20 i 7, Nadjas klocka gick fel) Begav vi oss tillbaka till gummidäcks uthyrningsstället och va glada av att vi hittat dit och att vi va framme i tid så att vi kunde få tillbaka våra 60.000 kip ( ca 100 svenska kronor) för depositionen. Men som sagt gick Nadjas klocka fel så vi fick bara tillbaka 40.000.  Vi sov denna natten på ett Guesthouse tillsammans med en från Canada och en från Israel, dom och alla andra på guesthouset tyckte att dom kunde festa hela natten lång  och detta skulle gärna göras i vårt rum. Så flera gånger denna natt vaknade vi av bankande och skrikande utanför vår dörr.  Underbart.
När klockan ringde 05.10 dagen efter tog vi vårt pick och pack för att bege oss till bussstationen för att ta bussen tillbaka till huvudstaden. Efter 4 timmar i en hemsk lokalbuss där det rann brun sörja ner från taket och Laos-kvinnor med påsar som innehöll fisk och grönsaker va vi framme.  Där efter tog vi oss till vår Laos Tant där vi hade lämnat våra väskor, hyrde moppen igen och körde för att hämta ut våra visum. Efter det blev det lite shopping och sen hoppade vi på bussen som skulle ta oss till tåget tillbaka till Thailand.
Resan gick bra och vi va framme i Bangkok klockan halv 8 på morgonen. Där letade vi oss fram till LCJF (Linda, Claes, Jesper och fille) hotell, dumpade väskorna där och gick ut och käkade. Efter att ha letat hotell mötte vi upp LCJF igen. Splittrade på oss, tjejerna gick på shoppingtur och åkte täg i en varm taxi för att fixa Lindas pass medans killarna återupptog sitt försök till att skaffa sig en ordentlig dagsfylla.
När det va klart fortsatte vi tjejer med en härlig ansiktsbehandling, massage och hårtvätt. Sen gjorde alla vid sig innan vi alla gick ut och käkade, rökte vattenpipa och prövade på klubbar efter klubbar. Runt 6 på morgonen la vi huvudet på kuddarna och sov fram till klockan 11, Pussade och kramade varandra hejdå innan Nadja och Fanny åkte till busstaionen och dom andra åkte iväg för sista shoppingen innan dom skulle ta flyget tillbaka till Sverige.
På busstationen blev det käk innan vi åkte tillbaka till Singburi och Twinhouse.
När vi väl va framme kom alla känslor som ett brev på posten, så mycket att ändrats och det ända man gör är att man drar massa jämnförelser med hur det va innan vi åkte.
men vi har bestämt oss för att ge det en chans, flyget går trots allt inte hem förrän i slutet av maj.
Nu laddar vi för att träffa Goong igen (när hon nu kommer hem från elefant veckan) och sen får vi se vad kvällen har att erbjuda.

Hoppas ni gillar läsningen. Må väl..